1-2-4-all de moeder - de backbone - van Liberating Structures

1-2-4-all de moeder - de backbone - van Liberating Structures

๐Ÿญ-๐Ÿฎ-๐Ÿฐ-๐—ฎ๐—น๐—นย d๐—ฒ ๐—บ๐—ผ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ – ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฎ๐—ฐ๐—ธ๐—ฏ๐—ผ๐—ป๐—ฒ – ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—Ÿ๐—ถ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ฆ๐˜๐—ฟ๐˜‚๐—ฐ๐˜๐˜‚๐—ฟ๐—ฒ๐˜€

Deze structure heeft voorgoed mijn werkwijze veranderd als ik een vraag aan een groep voorleg. Het is een gespreksmethode die zowel voor introverte als extraverte mensen prettig werkt om je mening te geven. Voor de introverte mensen omdat ze de tijd krijgen om er even over na te denken en voor de extraverte mensen omdat het ze behoedt voor impulsieve reacties. Hoe werkt de 1-2-4-all en hoe en waarom zou je deze methode inzetten?ย 

Aanpak

Wanneer jij iets aan de groep vraagt bijvoorbeeld โ€˜Wat verwacht je van vandaag?โ€™, โ€˜Welke suggestie heb jij voor dit dilemma?โ€™, โ€˜Welke vraag heb jij aan deze spreker?โ€™, โ€˜Hoe pak je deze uitdaging aan?โ€™ etc. start met een 1-2-4-all:
1๏ธโƒฃ min: iedereen denkt in stilte na over de uitnodigingsvraag die jij aan de groep stelt (zelfreflectie).
2๏ธโƒฃ min: Iedereen deelt diens antwoord in een duo, voortbordurend op het antwoord uit de zelfreflectie.
4๏ธโƒฃ min: Ieder duo vormt met een ander duo een viertal, ze delen de antwoorden met elkaar, ontdekken verschillen en overeenkomsten en convergeren de output tot een voor dat moment meest belangrijk of relevant antwoord.
๐”ธ๐•๐•: Elk viertal deelt het antwoord met de hele groep of gebruikt de output voor een volgende interactievorm of deelt het met de gespreksleider via een kaartje of app, zodat de output via de gespreksleider bij de spreker of organisatie komt.

Waarom deze vorm?

๐Ÿ’ก Je betrekt รฉlke deelnemer bij het vinden van antwoorden.
๐Ÿ’ก Je voorkomt dat het dezelfde personen zijn die direct diens antwoord de zaal in roept/ hand opsteekt.
๐Ÿ’ก Je creรซert ruimte voor denkers en geeft expressieve en impulsieve personen mogelijkheid te โ€˜overdenkenโ€™.
๐Ÿ’ก Je verrijkt de antwoorden door de onderlinge gesprekjes met inzichten en observaties die daarin ontstaan.
๐Ÿ’ก Je ontvangt antwoorden van de groep van het collectief i.p.v. รฉรฉn individu.
๐Ÿ’ก Er ontstaan in korte tijd kleine netwerkjes, wat effectief werkt als ijsbreker en kennismaking.

Krachtig effect

Deze inclusieve gespreksvorm kent variaties, bijvoorbeeld een 1-2-all of 1-3-all of 1-2-4 zonder all. Start in ieder geval altijd met de 1. De 1e stap zorgt ervoor dat de inbreng voor iedereen evenredig en gelijkwaardig mogelijk is. Het is misschien een beetje awkward en wennen, in een zaal iedereen vragen om een minuut stil te zijn. Maar als je het vaker hebt gedaan zul je zien wat een krachtig effect het geeft, die 1e individuele ronde. Het heeft mijn kijk op en wijze van gespreksleiding blijvend veranderd โœจ .

De 1-2-4-all kun je in elke groep en voor elk doeleinde inzetten. Klein, groot, training, congres, vergadering (!) en ook online. Het wordt de moeder – de backbone – van Liberating Structures gezien, omdat het in รญedere structure als tussenstap ingezet kan worden รฉn omdat de 1e stap voor elke gespreksmethode die je maar bedenkt gebruikt kan worden.ย 

Leave a reply