Automatisme is de vijand van het gewone bijzonder maken. Bij automatismen doen we dingen op de automatische piloot. En bij de automatische piloot besteed je aan die dingen geen aandacht. Dat wat je met gewoon bijzonder maken juist wél wil.
De automatische piloot is op zijn tijd niet erg. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld ons bed opmaken (op de automatische piloot) en tegelijkertijd een geanimeerd gesprek voeren met je kind over de plannen voor het weekend. De automatische piloot is wel ‘erg’ als die de overhand krijgt op een moment dat je net iets met aandacht wil doen. Je herkent het vast wel dat in tijden van druk en stress die automatische piloot het snelst van zich laat horen.
Een paar jaar geleden besloot ik om mijn dienstenpalet te vereenvoudigen en mij 100% toe te spitsen op wat ik nu doe, begeleiden van groepsinteracties als dagvoorzitter, facilitator en trainer. Ik had tegelijk daarmee mijn huisstijl en website een opfrisbeurt gegeven, alles in stijl en passend bij ‘Maak gewoon Bijzonder’. Met de aanpassing van mijn bedrijfsactiviteiten en een nieuwe huisstijl en website vond ik het een mooie gelegenheid om mijn relaties persoonlijk daar een berichtje over te sturen. Na een drukke tijd van heen en weer mailen met mijn websitedesigner en ontwerper van mijn huisstijl, teksten aanpassen, foto’s uitkiezen etc, was dan eindelijk het moment gekomen dat alles live kon. Ik wilde koste wat kost mijn relaties nog eerst een preview geven voordat het voor iedereen live ging. Dus snel op een dinsdagavond een mailtje getikt. Ja je leest het goed, één mailtje. Met een algemene aanhef ‘beste relatie’. Zonder er bij na te denken zette ik in dat ene mailtje al mijn relaties in de bcc en hup verzenden. Pfff net op tijd.
Hmmm niet zo bijzonder hè, zo’n mail. Met een algemene aanhef ‘beste relaties’. En dan predik ik over maak gewoon bijzonder?! Ik had het niet eens door – door alle drukte die ik mezelf oplegde. De automatische piloot had de overhand. Tot een gewaardeerde zzp-collega mij terugmailde dat hij zich verbaasde over de algemeenheid van de mail. Terecht schreef hij dat hij zich door die algemeenheid nou niet zo bijzonder aangesproken voelde. Bam! En gelijk had hij. Als ik mezelf nou wat meer tijd had gegund had ik wel bijzondere aandacht gegeven aan een gewone mail en had het effect zoveel meer gehad.
Dit was in 2018 en tot op de dag van vandaag blijft die feedback van mijn zzp-collega scherp op mijn netvlies. Het is een goede lesson learned dat die automatische piloot gewoonweg een brokkenpiloot is.