Hoe je jouw gewone presentatie meer impact geeft

Een week na het bijwonen van een traditionele presentatie (spreker spreekt, aanwezigen luisteren) herinnert de toehoorder zich gemiddeld nog 10 – 15% van de inhoud. Slik. Van die presentatie van 30 minuten waar jij stinkend je best voor hebt gedaan blijft dus maar 3 minuten over wat iemand ervan meeneemt! Dat kan anders.

Tips voor meer impact

Twee tips om de impact van een traditionele presentatie te vergroten:

  1. Spits je toe op één specifiek onderwerp;
  2. Pas de kracht van herhaling toe door met behulp van voorbeelden, dat specifieke onderdeel op meerdere manieren toe te lichten;

Dat klinkt makkelijk, je toespitsen op één onderwerp. En toch blijkt dat in de praktijk lastig te zijn. We zijn geneigd er alsnog nieuwe inhoud bij te vertellen. Om onze expertise steviger neer te zetten, onze spreektijd te vullen of als poging dat er toch meer bij de ontvanger blijft hangen. Terwijl dit allemaal juist het tegenovergestelde effect heeft.

Het gewone bijzonder maken met praktijkvoorbeelden

Om je toe te spitsen op één specifiek onderwerp en daar meerdere voorbeelden bij te vertellen, bekijk je jouw onderwerp door de ogen van de onwetende. Je maakt het voor jouw gewone onderwerp als een bijzonder onderwerp voor de ander. Maak hiervoor een mindmap en bedenk welke vragen de toehoorder heeft. Zet bij iedere vraag als antwoord een praktijkvoorbeeld en niet een specialistisch inhoudelijk antwoord. Praktijkvoorbeelden zijn ontstaan, doordat het voor jou gewone, bijzonder moet zijn geweest voor de ander. Jouw toehoorders identificeren zich daarmee en onthouden dat beter, dan een complex theoretisch verhaal.

Uit de praktijk

Als ik vertel over wat de toegevoegde waarde is van gastvrijheid voor het personeel kan ik daar een theoretisch model uit de positieve psychologie bij gebruiken. Ik kan er ook voor kiezen om het volgende praktijkvoorbeeld te delen:

Ik had verdeeld over 3 weken een meerdaagse training gastvrijheid gegeven aan dagschoonmakers van een hotel. De dagschoonmakers waren in aanvang negatief en sceptisch over het onderwerp en gaven bij de start aan dat ze gastvrijheid voor de schoonmaak wel erg over the top vonden en echt niet van plan waren het anders te gaan. In de 2e training merkte ik gelukkig toch al een kleine verandering in de mindset. En toen, na de laatste training, bedankten 2 deelneemsters (de meest sceptische) mij uitvoerig voor de training, want, zo zeiden ze “de directeur van het hotel groet ons nu ook en drinkt zelfs een kop koffie met ons in de pauze!” Hier kan toch geen theoretische kennis over de meerwaarde van interne gastvrijheid tegenop?!

Voor mij is gastvrijheid ‘vanzelfsprekend’ en ik zou, daardoor, zomaar over dit praktijkvoorbeeld heen kunnen stappen. Echter, door de ogen van een ander gezien heeft de training een bijzonder effect gehad en is dit geen dagelijks bedankje. Het praktijkvoorbeeld is het waard om te delen.

Voordeel

Tot slot nog een pluspunt van het delen van praktijkvoorbeelden; niet alleen de toehoorder onthoudt ze beter, jijzelf ook. Omdat je het zelf hebt meegemaakt en je het als een film in je hoofd terug kan halen, deel je het zonder moeite bevlogen met de zaal. Scheelt weer in je voorbereidingstijd 😉.

Deze blog is eerder gepubliceerd in Idee Magazine van the Creators Company