Weg met bedrijfspresentaties en agenda's op slides. Knowledge is key

Weg met bedrijfspresentaties en agenda's op slides. Knowledge is key

Het leek perfect te gaan, totdat…

Ik had in een voorbereidingscall met twee sprekers die een duopresentatie zouden geven, hun introductie afgestemd. Zoals ik altijd doe. Ik bespreek met ze hoe ze qua functie en bedrijf aangekondigd willen worden, wat de inhoud van de presentatie is, hoe zich dat verhoudt tot het thema van de dag en, in dit geval, hun samenwerking. En daarmee leid ik op de bijeenkomst de sprekers en hun presentatie passend in. Hier bereid ik sprekers op voor dat ik dat doe; dan kunnen zij het voorstellen en de agenda van de presentatie overslaan en gelijk inzoomen op de inhoud. Scheelt tijd en past bij ๐—ฝ๐—ฟ๐—ฒ๐˜€๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป ๐Ÿฎ.๐Ÿฌ โ€˜๐—ธ๐—ป๐—ผ๐˜„๐—น๐—ฒ๐—ฑ๐—ด๐—ฒ ๐—ถ๐˜€ ๐—ธ๐—ฒ๐˜†โ€™.

Het leuke aan deze duopresentatie was dat de sprekers een casus uit de praktijk gingen presenteren, waar een spannende switch in zat. Daar kon ik wel wat mee in de intro, vertelde ik ze. Ik kon met een teaser het publiek op het puntje van de stoel zetten en dan konden de sprekers na mijn intro daar direct op doorgaan. Sprekers blij en gingen zich erop voorbereiden.

Het leek perfect te gaan op de dag zelf. Na mijn intro pakte de eerste spreker het woord naadloos over en m.b.v. storytelling nam ze de zaal mee in de praktijkcasus. Het leek perfect te gaan, totdatโ€ฆ de tweede spreker haar plots onderbrak en op het podium voorstelde toch nog even de agenda te presenteren en wat meer over hun bedrijf te vertellen. Huh? Wat gebeurde daar nou? De eerste spreker zag ik in verwarring, de volle zaal zag ik inzakken en de tweede spreker riedelde de traditionele volgorde af. Weg flow, weg spanning, weg energie.

Het kwam natuurlijk allemaal weer goed en het publiek is getrakteerd op een prachtige casus waar veel van te leren was.

Maar als er iets is wat ik wens voor de bijeenkomsten in 2024 ๐—ถ๐˜€ ๐—ฑ๐—ฎ๐˜ ๐˜„๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฟ๐—ถ๐—ท๐—ณ๐˜€๐—ฝ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฎ๐˜๐—ท๐—ฒ๐˜€ ๐—ฒ๐—ป ๐˜€๐—น๐—ถ๐—ฑ๐—ฒ๐˜€ ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฎโ€™๐˜€ ๐˜‚๐—ถ๐˜ ๐—ฝ๐—ฟ๐—ฒ๐˜€๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜€ ๐—ฏ๐—ฎ๐—ป๐—ป๐—ฒ๐—ป.

Mensen haken af bij promotiepraatjes en cvโ€™s die jij van jezelf opratelt. Sterker nog, als jouw expertstatus door een รกnder wordt gelabeld, vergroot je je autoriteit en geloofwaardigheid bij het publiek. En dat is wat je wil, toch? Heb je die agenda met topics dus ook niet nodig, want de mensen hangen toch wel aan je lippen. En trouwens, die agenda, dat is gewoon het werk van de dagvoorzitter, laat ze doen waar ze goed in zijn ๐Ÿ˜‰.

Leave a reply